“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Recenze: Shatter Me (#1)

on úterý 13. března 2012
AUTOR: Tahereh Mafi
TAGY: YA, paranormální, dystopie, romantické

ANOTACE:
Juliette se nikoho nedotkla přesně 264 dní.

Naposledy, co to udělala, ji Znovuzřízení zavřelo za vraždu, přestože to byla nehoda. Nikdo nemá tušení, proč je Juliettin dotek smrtelný. Dokud nikomu neublíží, nikoho to doopravdy nezajímá. Svět je příliš zaneprázdněný svým rozpadem na maličké kousky než aby věnoval pozornost sedmnáctileté dívce. Nemoci ničí celou populaci, jídlo je těžké k nalezení, ptáci už nelétají a mraky mají špatnou barvu.

Znovuzřízení prohlásilo, že jejich cesta je ta jediná správná na nápravu věcí, proto strčili Juliette do cely. Spousta lidí je však nyní po smrti a ti, co přežili, si šeptají o válce - a Znovuzřízení změnilo svůj názor. Možná je Juliette spíše týraná duše nacpaná do jedovatého těla. Možná je přesně to, co teď potřebují.

Juliette se musí rozhodnout: Být zbraní. A nebo být bojovníkem.

UKÁZKA

Jsem zavřená už 264 dní.
Nemám nic jiného než malý zápisník a rozbité pero a čísla ve své hlavě, které mi dělají společnost. 1 okno. 4 zdi. 144 stop čtverečních prostoru. 26 písmen v abecedě, která jsem za 264 dní izolace nevyřkla.
6 336 hodin od té doby, co jsem se naposledy dotkla jiné lidské bytosti.
"Dostaneš spoluvězně spolubydlícího, " řekli mi.
"Doufáme, že tu budeš hnít až do konce svého života Za dobré chování," řekli mi.
"Další psychopat přesně jako ty Už žádná izolace," řekli mi.

• • •
(Bez spoilerů)


PROPAGACE S VELKÝM "P"
Kniha Shatter Me patří mezi ty šťastlivce, pokud se to tak dá říct, o nichž se toho namluví hodně ještě před samotným vydáním a uhnízděním se na policích knihkupectví. Rozsáhlá tour na většině zahraničních blogů, hypnotizující obálka vyskakující skutečně odevšad, anotace slibující vzrušující příběh, nadšené "můj bože", "och" a "ách" recenzentů,... opravdu propagace enormních rozměrů a která se hned tak nevidí. To může zvědavému čtenáři nasadit do hlavy dva druhy brouků: buď toho, který říká, že na tom něco musí být, když to vyvolalo takový humbuk, a nebo toho druhého, jenž spíše stihne zasít maličká semínka pochyb, jestli to zase není spousta řečí kolem ničeho, jako se to už v minulosti v některých případech stalo. Těm váhavkám, které stále otálejí, můžu vzkázat jediné: toho záškodníka v hlavě vystrčte ven a nechte se raději unášet skvělým příběhem, který vás se Juliette netrpělivě očekává.

SMRTELNÝ DOTEK
Juliette je kvůli své schopnosti ublížit nebo dokonce zabít jen svým dotekem zavřená pod zámkem a izolována od okolního světa. Každý den je jako ten druhý a je tak snadné přestat počítat plynoucí dny. To se změní s příchodem Adama, jenž by s ní měl sdílet malou celu. Juliette si na nového spoluvězně začíná právě zvykat, když si jednoho dne pro ni přijdou vojáci a dovedou ji ke svému nadřízenému Warrenovi, který je Juliette a myšlenkou, co všechno by s ní jako smrtelnou zbraní na své straně mohl dokázat, přímo fascinován. Juliette už ale nechce nikoho zranit, natož úmyslně zabíjet. Musí odtud a od čím dál víc posedlého Warrena nějak utéct. 

POETIČNOST DRSNÉ ATMOSFÉRY
Potvrdila se mi jedna věc: ať už máte se čtením v originále sebemenší zkušenosti, dobře napsaný děj vás vtáhne bez rozdílu. Sama jsem všechny stránky četla se zapálením, aniž bych vnímala jestli čtu v češtině nebo angličtině. Tak úžasné to bylo. Odlišný a velmi zajímavý styl Tahereh Mafi, ozvláštněný ještě škrtancemi v knize, mi okamžitě učaroval. Moc se mi líbilo, jak byly tímhle způsobem vyjadřovány myšlenky honící se hlavní hrdince hlavou a celkově autorčino prezentování atmosféry, příběhu a jeho událostí. Přestože se v úvodních kapitolách zase tolik nic moc neděje, právě tuto část jsem si velmi oblíbila. Čtenář je vhozen do děje, aniž by tušil co, jak a proč, na jazyku ho pálí spousta otázek, snaží se porozumět tomu, co před sebou vidí. Projevil se zde zkrátka jistý a jedinečný um autorky. 

CHARAKTERY NA JEDNIČKU
I její vykreslení charakterů postav mě skutečně uchvátilo, protože ne často se mi stává, že bych z nějakého neznámého důvodu sympatizovala i s hlavním záporákem, který je prostě svým způsobem šílený a zvrácený. Každému bylo do vínku dáno jak to dobré, tak i špatné, jednotlivé postavy mají své vlastnosti, kterými se vyznačují na venek, všichni jsou originál. Juliette a její uvědomění si sebe samé, Adam a jeho snaha chránit především to, co je mu nejdražší a bít se za to, Warren a jeho komplikovaná osobnost se dvěma odvrácenými stranami, Kenji a jeho vytříbený humor - každý z nich přinesl do knížky svůj díl. 
Přečtěte si knihu, protože pak se sem můžete vrátit a společně budeme slintat nad sladkými momenty ústřední dvojice a jen s netrpělivostí vyhlížet pokračování Unravel Me, které by mělo uzřít světlo světa až na začátku příštího roku.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 5/5

- anotace a obálka
- obrázky: 1, 2, 3, 4

0 komentářů :

Okomentovat