Recenze: Hvězdný prach

on pátek 11. května 2012
AUTOR: Neil Gaiman
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Stardust
TAGY: fantasy, magie, pohádkové, romantické

ANOTACE:
Na ospalém anglickém venkově, na úsvitu viktoriánské éry, žije si vesnička Zeď, která dostala jméno podle impozantní kamenné hradby, jež ji odděluje od přilehlé louky a toho, co je za ní, svůj poklidný život. U jediné mezery ve zdi dnem i nocí stojí stráže, aby zabránily zvědavcům projít ven. Jen jednou za devět let svou hlídku opouštějí, to když se na louce za zdí koná zvláštní a neobyčejný trh.
Tady, ve Zdi, se mladý Tristran Thorn zamiloval do krásné Viktorie Foresterové. Ale Viktorie je chladná a vzdálená - tak vzdálená jako hvězda, kterou jednoho mrazivého říjnového večera ona a Tristan vidí padat z nebe. Aby získal Viktoriinu přízeň, přísahá Tristran, že spadlou hvězdu najde a přinese ji své milované.
Tristan však není jediný, kdo hledá nebeský klenot. Jsou jiní, pro které je příslibem mládí a krásy, klíčem ke království, či k obnovení černé magické moci. Chlapec poháněný láskou bude muset skutečně sebrat rozum do hrsti, aby uspěl a přežil v tajemném světě za zdí, kde na sebe spadlé hvězdy berou nejrůznější podobu - a kde mají problémy sklon větvit se do nečekaných směrů nebo se vracet k sobě samým, v čase i v prostoru.

UKÁZKA:

Listy si šuměly, voda si zurčela. A pak náhle zalila louku záře přicházející odkudsi shora. Oslnivé bílé světlo. Blížilo se a bylo jasnější a jasnější. Sova je viděla, jak se odráželo na hladině, blýskavou, zářivou věc z čistého světla, tak jasnou, že raději odlétla na druhou stranu lesa. Zvířata se kolem sebe zděšeně rozhlížela.
Zpočátku nebylo světlo na obloze větší než měsíc, pak se zdálo větší, mnohonásobně větší a celý háj se chvěl a třásl a všechna zvířata tajila dech. Světlušky svítily silněji než kdy dřív ve svém životě, přesvědčeny, že toto konečně je láska. Ale zbytečně...
A potom...
Ozvalo se prasknutí ostré jako výstřel a světlo, jež zalévalo celé údolí, bylo pryč.

• • •

POHÁDKA PRO VŠECHNY
Že pohádky jsou určené jen dětem? Ale kdeže. Své o tom vím Neil Gaiman, který svým fantasy příběhem přesvědčuje čtenáře po celém světě o tom, že na první pohled zcela nevinná kniha tvářící se jako pohádka pro mladší, má co nabídnout každému člověku bez ohledu na věk. A právě v tom tkví kouzlo Hvězdného prachu.

CESTA ZA SPADLOU HVĚZDOU
Tristran Thorn stejně jako již spousta láskou poblouzněných mladíků v jeho věku je ochoten pro lásku riskovat mnoho, zejména když se jedná o tu nejhezčí dívku ve vesnici. Přestože Tristran už jen kvůli svému neznámému a záhadou opředenému původu nepatří mezi nejlepší partie ve městě a sama Viktorie by mohla mít kohokoli, na něhož by ukázala prstem, přislíbí svou ruku Tristranovi, pokud se mu podaří přinést jí spadlou hvězdu, kterou spolu viděli jednoho večera. Povzbuzen touto nadějí se vydává Tristran odhodlaně za zeď stojící na hranicích vesnice. Tak začíná jeho cesta do Elfie, odkud chce své dívce snů na důkaz lásky přinést to, co sem na zem spadlo ze samotného nebe. Není však jediný, kdo chce hvězdný klenot najít.

VYPRAVĚČ, JAK SE PATŘÍ
Už od samého začátku lze jasně cítit, že má autor vypravěčství v krvi a že oplývá schopností oslovit čtenáře skrze stránky. Na knize lze ocenit také to, že ačkoli je téměř celá založená na fantasy podkladu, zachovává si i svůj punc reálnosti. Autor se totiž nevyhýbá situacím, o nichž většina knih zkrátka prostě a radši nemluví. Se střídáním pohledů a dějových linek, přičemž všechny se soustředí k jednomu hlavnímu cíli, je zde docela příhodné přirovnání, že se nám kousky příběhu hromadí jako dílky jedné velké skládačky. Narozdíl od spousty jiných knih napsaných tímto stylem nepůsobí nic zmatečně, vše se naopak krásně doplňuje a celé dobrodružství hrdinů máme možnost skutečně vidět a prozkoumat ze všech jeho stran, stejně jako hlavní postavy, které, aniž byste si to přímo během četby uvědomovali, rostou, rozšiřují si obzory a mění svůj pohled na svět, a přesně takový typ vývoje charakteru já jedině vítám.

NEOBVYKLOST SE CENÍ
Jak jste už jistě zaznamenali, na motivy Gaimanovy knihy byl natočen i stejnojmenný film. Patřím mezi ty, kteří se ke knižní předloze dostali až později po shlédnutí snímku. Ptáte-li se, zda je lepší filmová nebo knižní verze, nedám vám stručnou odpověď, protože obojí si vás zkrátka něčím získá. Ať už svou kombinací reality a fantasy, dětsky a zároveň dospěle pohádkovým nádechem a nebo svou netypičností, kterou se prý celá autorova tvorba vyznačuje. No, já se o tom v budoucnu ráda přesvědčím.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 5/5

- anotace a obálka