Recenze: Jinx

on neděle 10. června 2012
AUTOR: Meg Cabot
TAGY: YA, magie, romantické

ANOTACE:
Není snadné být Jinx. (= smolař)

Jean Honeychurch nesnáší své nudné jméno (žádná Jean Marie nebo Jeanette, prostě jen... Jean). Co je horší? Její příliš trefná přezdívka, Jinx. Zdá se, že ji smůla pronásleduje, kamkoliv se hne, dokonce i do New Yorku, kam se přestěhuje poté, co ve svém rodném městě způsobí obrovský zmatek. Její teta a strýc ji přivítají ve svém domě na Manhattanu, ale její krásná sestřenice Tory z toho není zas tolik nadšená....

Popravdě, Tory skrývá jedno nebezpečné tajemství, které by je mohlo všechny přivést do nebezpečí. Jinx si brzy uvědomí, že neštěstí není to jediné, od čeho utíká... a že kletba, pod níž žije ode dne svého narození, je možná jediná věc, která by jí mohla zachránit život.

UKÁZKA
 "Že jsem co?" Můj hlas se zlomil na slově co.
 "Čarodějnice samozřejmě." Tory se tolerantně usmála. "Vím, že jsi, nemá cenu to zapírat. Jedna čarodějnice vždycky pozná druhou."
 Začínala jsem věřit, ne podle toho, co řekla, ale podle jejího zvláštně napjatého těla - jako naše kočka Stanley doma, když se chystá vrhnout - že to Tory myslí opravdu vážně.
 Takové je prostě moje štěstí. Bylo by fajn, kdyby si jenom dělala srandu.
 Pečlivě volíc má slova jsem řekla: "Tory, promiň, ale jsem unavená a skutečně se mi chce spát. Možná bychom to mohly probrat jindy?"
 To byla špatná odpověď. Tory se zničehonic totiž rozčílila.
 "Oh," řekla a narovnala se. "Oh, takže takhle to je? Myslíš si, že jseš lepší než já, protože cvičíš delší dobu, nebo co? Je to tak? Fajn, tak já ti něco řeknu, Jinx. Tak nějak jsem totiž nejmocnější čarodějkou ve svém covenu. Gretchen a Lindsey? Ty se mi nemůžou vyrovnat. Pořád se zabývají svými malými hloupými kouzly lásky, která mimochodem ani nefungují. Jsem tak mocná, že jsou na škole i tací, kteří ze mě mají strach. Tak co mi na to řekneš, slečno Nafoukaná?"

• • •

OPĚT MEG CABOT
Co si budeme povídat, pokud se nějaký ten čas pohybujete v YA literatuře, jméno Meg Cabot vám prostě nemůže být cizí, protože na poli YA je právě Meg jednou z nejúrodnějších půd - ať už to vyznělo sebehloupěji, jistě chápete, co tím chtěl básník říct:D Netajím se tím, že jsem fanouškem stylu a humoru této autorky, ale kromě Mediátora jsem doposud měla tu čest jen s jejími contemporary knihami. A pak mi padla do oka Jinx - koho by námět  věčné smůly netrkl do oka? Aspoň jednou v životě jste si totiž museli připadat jako ti největší smolaři pod sluncem - mohu vás ujistit, že na Jinx Jean nemáte, protože ta je se špatnou karmou propojena od narození snad pupeční šňůrou.

SESTŘENKY ČARODĚJNICE
Po dalším karambolu, s nímž musela prostě Jean u své smolné osoby počítat, se rozhodnou rodiče poslat svou dceru na čas k příbuzným do New Yorku, dokud se doma v Hancocku situace trochu neuklidní. Strýc, teta, jejich dvě nemladší ratolesti, a dokonce i jejich mladá služebná, ji ve velkém domě přivítají s otevřenou náručí, jen  její sestřenice Tory se chová jako slečna Lhostejná. Její přístup se však změní v okamžiku, kdy začne mít podezření, že by ta její maloměšťácká sestřenka mohla být čarodějnice... jako ona. S nadšením a vidinou toho, co všechno by spolu mohly dokázat ji proto nabídne členství ve svém čarodějném triu. A tehdy přichází problém. Jean totiž záhy zjišťuje, jaké může mít jedno odmítnutí Tory fatální následky.

PRO NENÁROČNÉ ČTENÁŘKY
Ti, co jsou víceméně seznámeni s tvorbou Meg Cabot, ví, že se většina jejích knih nese v podobném duchu a samotné příběhy nepatří mezi ty, které vás šokují a vyrazí vám dech tak, že se z toho hned tak nevzpamatujete. Avšak svou lehkou předvídatelnost autorka vyvažuje nezaměnitelným vtipem a svižným tempem děje. Pravda, zrovna Jinx měla trochu pomalejší rozjezd, jedná se však o tak jednoduché čtení, že nebylo těžké se po chvíli začíst. Samotné postavy jsou vykreslené takovým tím trochu naivnějším způsobem, který by zřejmě více sedl slečnám v rozkvetlé pubertě, ale milá Jean z maloměsta na jedné straně, sebestředná a pomstychtivá Triss na té druhé a přátelský Zach věčně sršící dobrou náladou ve zlatém středu mezi nimi, by mohli zkrátit dlouhou chvíli kdekomu.

KNIHA, KTERÁ ZABAVÍ
Jakmile se jedná o Meg, nepatřím kvůli své slabosti pro její knihy mezi zrovna nejobjektivnější lidi, ale nemyslím si, že by někdo při čtení Jinx vyloženě trpěl. Nehledáte-li nic zbrusu nového, s hlubokou myšlenkou zasazenou mezi řádky a originální zápletku s velkým O a Z, tak můžete v těchto letních líných dnech sáhnout po odpočinkovém čtení s troškou magie v podobě Jinx. Já se rozhodně bavila a řekla bych, že pro naprosto vyčerpaný a přetížený mozek jsem si nemohla vybrat lepší knihu.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 4,5 / 5

- zdroje: 1, 2