Recenze: Proroctví sester (#1)

on neděle 7. října 2012
AUTOR: Michelle Zink
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Prophecy Of The Sisters (#1)
TAGY: YA, fantasy, paranormální, historické, proroctví, duchové, magie

ANOTACE:
První díl „gotické“ fantasy série situované do Ameriky konce 19. století.
 Dvojčata Lia a Alice právě osiřela. Lia objeví na zápěstí tajemné znamení a začíná si všímat podivného krutého chování své sestry. Objeví knihu s jedinou stránkou, ve které si přečte temné proroctví, které varuje před příchodem Ďábla na svět. Lia se domnívá, že ona je Strážkyní, která tomu má zabránit, a její zlá sestra Branou, jíž má Zlo vstoupit. Ale je to skutečně tak jednoduché?

UKÁZKA
 A já mám svoje vlastní důvody, proč se chci dozvědět víc.
 To přece nemůže být náhoda, že se otcovo tělo nalezlo na podlaze Temného pokoje, nebo že jsem krátce po jeho smrti objevila na své ruce znamení, že jsem viděla sestru při strašidelném rituálu, a že jsem dostala tuhle divnou knihu. Netuším, co to všechno znamená nebo jak to spolu souvisí, ale jsem si jistá, že tam nějaká spojitost je.
 A já mám v úmyslu přijít na to jaká.

• • •

ZASE TO PROROCTVÍ
Kdykoliv narazím na cokoliv ve spojitosti se slovy odvěký bojproroctví a možný pád světa, mám tendenci obracet oči v sloup, protože se mi v hlavě odehraje dlouhý pás ohraných scén a pasáží, napěchovaných těmi největšími klišé, jaká kdy vznikla. Když má autor talent tohle zpracovat tak, aby příběh čtenáře vtáhl, jeho velké plus. Pokud to však obalí jednou podivností vedle druhé, hrdiny neobdaří žádným osobním kouzlem a celé tohle utrpení natahuje nejvíc, jak to jde, má problém.

SESTRA PROTI SESTŘE
Smrt Thomase Milthorpea, otce Liy a Alice, doprovází mnoho zvláštností. Co dělal otec v Temném pokoji, jemuž se každý vyhýbal ještě dřív, než jejich matka zemřela? Co způsobilo jeho smrt? A co znamená ten podivný symbol, který se zničehonic objevil na Liině zápěstí? Lia brzy zjišťuje, že skutečnost, že se v každé generaci její rodiny narodily sestry dvojčata, není jen obyčejná náhoda. Už od pradávna je její rod spojen s proroctvím, jenž určuje každé ze dvou sester určitou roli - jedna se stane Strážkyní, která má zabránit tomu, aby se skrz tu druhou, Bránu, dostal na Zem Samael se svou armádou Duší, po jejichž příchodu by světu vládl chaos a zlo. Lia a Alice tak stojí proti sobě, každá na jiné straně, z nichž jedna může všechny zachránit a ta druhá naopak zahubit.

NATAHOVANÝ PŘÍBĚH
Přestože děj ve vás má vzbudit pocit, že na stopě velkému proroctví s hrdiny nacházíte spoustu vodítek a na některé nabízené otázky nalézáte i odpovědi, pomalu si během čtení uvědomujete, že se vlastně po celou tu dobu nic neděje a téhle domněnky se nelze až do závěru zbavit. Některé pasáže se vesměs opakují; děj dojde do jistého bodu a záhy se zas vrací tam, kde jsme už byli.

HRDINA JAKO HRDINA
Lia by se snadno mohla stát jednou z tváří těch neuvěřitelných hrdinek-mučednic, které jsou v knihách ztělesněním všech kladných vlastností, milovaných snad celým okolím a odhodlaných se pro všechny obětovat. Neosobním a plochým dojmem však působí téměř všechny zmíněné charaktery. Ty buďto postrádají cokoliv, čím by si vás získaly a odlišovaly se tak zároveň od ostatních, nebo jim není dán široký prostor.

DIVNÉ V HORŠÍM SLOVA SMYSLU
Kniha se mi nepozdávala už od samotného začátku, který se zdál být až příliš zvláštní na to, aby si moje maličkost dokázala příběh někam zařadit - v takových momentech už jen čekáte, jestli to půjde nahoru nebo dolů. Bohužel, až na pár světlých momentů, kdy děj víceméně plynul sám a ve čtenáři vzbudil skoro až zájem o to, co z toho nakonec vzejde, bylo pro mě Proroctví sester s každou další kapitolou čím dál větší zklamání. Autorka vzhledem k různým slovním spojení a popisům psát umí, ale její příběh ani postavy mi zkrátka neučarovaly a docela pochybuju o tom, že si v brzké době vyhledám druhé pokračování.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 2/5

ZDROJE: 1, 2, 3